تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/01/23 - 23:53
کد خبر: 466782

مروری بر یک چرای بزرگ در دیدار گذشته دانشجویان با رهبرانقلاب؛

ملاحظه یا تغییر موضع؟/ چرا دانشجویان موضوع فجازی را در دیدار با رهبرانقلاب مطرح نکردند؟

ملاحظه یا تغییر موضع؟/ چرا دانشجویان موضوع فجازی را در دیدار با رهبرانقلاب مطرح نکردند؟

دیدار رمضانی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب، به رسم هر ساله امسال نیز در ایام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و دانشجویان با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با ایشان دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار رمضانی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب، به رسم هر ساله امسال نیز در ایام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و دانشجویان با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با ایشان دیدار می‌کنند.

این مراسم، پس از دو سال وقفه که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد از سال 1401  با عادی شدن شرایط مجددا به شکل حضوری برگزار می‌شود، در سال گذشته نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب به بیان دیدگاه ها و دغدغه‌های خود در مورد مسائل مختلف پرداختند، در این گزارش قصد داریم تا ضمن مرور اهم مطالب دیدار سال گذشته که نمایندگان به تشریح آن پرداختند به برخی از زوایای جامانده در نطق‌های این دیدار بپردازیم.

در بخشی از این دیدار امیر حسین پناهی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به شرح و تفصیل نکاتی چند در خصوص موضوعاتی در مورد «  حکمرانی عالمانه، حکمرانی صادقانه، حکمرانی شجاعانه » پرداخت و در پایان دو با اشاره به دغدغه‌های اساسی در خصوص موضوع جوان‌گرایی و آرمان گرایی و مطالبه گری، صحبت خود را به پایان برد.

محسن نراقی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در این دیدار به بیان دیدگاه ها و مطالب خود پرداخت.
نراقی با بیان اینکه امیدآفرینی در جامعه فعلی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند تحول است، به اشاره اقسامی در خصوص راهکار های رسیدن به تحول در دو بخش مرکزی یعنی ۱- ترسیم نقشه راه تحولی ۲- فرآیند تحقق بخشی به آن، پرداخت و بحث هایی در خصوص ( تحول در ساختارهای کهنه، انتخاب و انتصاب کارگزاران تحولی،  شعار سال ) مطرح نمود.

سخنران بعدی این مراسم نماینده دفتر تحکیم وحدت بود، علی بزرگخو دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در این دیدار به بیان مواضع و نظراتی در خصوص (  عدم مسئولیت‌شناسی در بین کارگزاران نظام، عدم مسئولیت‌شناسی در بین نیروهای سیاسی، عدم مسئولیت‌شناسی در بین نیروهای فکری ) پرداخت.

محمد اسکندری دبیر اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در این دیدار نیز به شرح و تفصیل مواردی از قبیل ( دفاع از تفکیک قوا، حراست از قانون اساسی، نظارت کلان) پرداخت.

در ادامه نطق ها محمدحسین کاظمی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به ذکر نکاتی در خصوص موضوعات ( بحران آب و خشکسالی، محیط زیست و کشاورزی، نقش نظام آموزش عالی، معیشت مردم و...) پرداخت.

در آخر مراسم این دیدار زهرا سادات رضوی از فعالان دانشجویی که به عنوان مجری مراسم هم حضور داشت به نمایندگی از دختران دانشجو به بیان مطالبی پرداخت که بخش هایی آن را در ذیل می‌خوانید: در مسئله زن و خانواده همواره از بایدها و نبایدهای زنان صحبت کردیم و به تبیین زن انقلاب اسلامی پرداختیم. امروز دختران و زنان ما از همیشه آماده‌ترند برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های گوناگون خانوادگی و اجتماعی اما حلقه مفقوده‌ مسائل زنان و خانواده توجه بر "مردان" به عنوان عنصر مکمل خانواده است. امروز ما زنان و دختران را به میدان می اوریم و تعریفی پویا و چندبعدی از زن ارائه می دهیم درحالیکه مردان جامعه در برابر این تغییرات ایستادگی می کنند و درک صحیحی از تحولات اجتماعی زندگی زنان ندارند.

این عقب ماندگی در جامعه مردان آسیبهای جدی به دختران فعال انقلابی وارد می کند در این راستا پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌های حوزه زنان از مردانی پر شده است که مدعیند دغدغه‌ی مسائل زنان را دارند و از هر سو فشار مضاعفی بر زنان انقالبی وارد می کنند و در این میان هیچ گفتمانی حول نقش و وظیفه مردان در نسبت با زن انقلاب اسلامی شکل نداده‌اند . گویی تا به حال به ان فکر هم نشده است.

علیرغم مطالبی که در بالا آورده شد تشکل های دانشجویی با وجود آنکه در طول سال گذشته موضوعات مهمی مانند قانونگذاری در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را که در‌ محافل دانشگاهی و در سطح دفاتر و اتحادیه ها و با واکنش های متعددی در همان فضای مجازی در مرکز توجه خود قرار داده و پیرامون آن به بحث و بررسی نشسته بودند اما در نطق های نمایندگان همان اعضای تشکل های دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب توجه کافی را به این موضوع نداشتند به نحوی که اصلا آن را بیان کردند.

موضوع قانونگذاری در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از دسته مواردی بود که در دال مرکزی توجهات پیش از دیدار بود و انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت آن و تاکیدی و اتخاذ موضع تشکل ها در این خصوص، بازتاب این مسئله در نطق ها نیز نمایان شود.

اما در هیچکدام از سخنرانی ها این اتفاق نیفتاد و دیده نشد. چیزی که بعدا نیز برخی از فعالین دانشجویی که خواستار شنیدن نظر رهبرانقلاب در این خصوص بودند و مستقیم از نزدیک موضع ایشان را برای دانشجویان مشخص سازد مورد انتقاد قرار گرفت. این موضوع در نهایت چرای بزرگی را در ذهن دانشجویان و فعالین برجای گذاشت که با وجود اهمیت آن از پرداختن به آن امتناع شده است.

بنظر می‌رسد برای پاسخ به چرایی این سوال میتوان دو فرضیه محوری را متصور شد:

اهمیت فضای مجازی از دیدگاه رهبر انقلاب

موضوع نخست آن است که رهبر انقلاب موضوع «مدیریت فضای مجازی» را یکی از موضوعات مهم در کشور می‌دانند تا جایی که می‌فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم» در جای دیگری ایشان اضافه می‌کنند که «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است».

ایشان در مورد مدیریت فضای مجازی در کشور بیانات و تعبیراتی از نا به سامانی اوضاع در این خصوص داشته اند و محور هایی را تصریح نموده‌اند که اجمالا در ذیل بدان پرداخته می‌شود:

_فضای مجازی در کشور ما در یک جهاتی واقعاً ول است.
_نباید فضای مجازی را در اختیار دشمن گذاشت.
_امروز قوت داشتن در فضای مجازی حیاتی است.
_ مدیریت فضای مجازی جزو مسائل کلیدی، کوتاه و میان مدت است
_ کسانی از بیرون فضای مجازی ما را مدیریت می‌کنند
_ اهتمام لازم در برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی به خرج داده نمی‌شود
_ لزوم برنامه‌ریزی برای مقابله با تهدیدهای جدید فضای مجازی
_ فرصت فضای مجازی برای بصیرت آفرینی

موارد فوق از مواضع صریح و قاطع رهبر انقلاب در مورد مسئله فضای مجازی بی شک حجت را برای تمام اقشار متولی و در اینجا تشکل های دانشجویی روشن ساخت.

البته برخی فعال‌نمای دانشجویی اوج کنش‌شان را در هیمن فضای مجازیی و چند استوری و توئیت کردن می دانند و به همین میزان اکتفا می‌کنند که این می تواند وابستگی این به اصطلاح فعال دانشجویی به شبکه های اجتماعی را بیشتر نمایان می‌سازند که این موضوع در برخی فعالین سیاسی و یا حوزوی نیز دیده می شود با این حال شاید بتوان گفت عدم بیان چنین موضوعی در حضور رهبر انقلاب یا از قبل موضع ایشان را می دانستند و نیازی بر مطرح کردن آن نمی دیدند یا هم شاید نخواستن شاهد موضع سفت سخت رهبرانقلاب با حضور دانشجویان باشند.

کما اینکه رهبر انقلاب نشان دادند درخصوص موضوعی که دانشجویان در آن ملاحظه ای باشد با پاسخ قاطعانه ایشان رو به رو خواهند شد مانند درخواستی که یکی از دانشجویان خواستار برداشتن عنوان انقلابی از مجلس شد که با جواب قاطع رهبر انقلاب برای تایید مجلس انقلابی بودند.

تغییر موضع در برابر مدیریت فضای مجازی

نکته بعد که بنظر می‌رسد بتواند دلیلی بر نپرداختن فعالین تشکل‌ها به موضوع فضای مجازی در واقع این است که برخی از فعالین دانشجویی نسبت به مواضع قبلی‌شان در خصوص مدیریت فضای مجازی صرف نظر کردند و از آن عقب نشسته‌‍اند. تشکل های دانشجویی گاها مواضعی را اتخاذ می کنند اما بعد از مدتی متوجه اشتباه خود می شوند.

برای مثال معین رضیعی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در یکی از برنامه های تلویزیونی با بیان اینکه تمام مواضع جنبش دانشجویی را مورد تایید قرار داد با مثال از مدیریت در فضای مجازی مواضع گذشته در فضای مجازی را اشتباه دانست. هرچند این سخنان چندماه بعد از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب مطرح شد اما می توان این احتمال را داد که جنبش دانشجویی از قبل به این نتیجه رسیده بود و عدم بیان موضوع مدیریت فضای مجازی در حضور رهبری این بلاتکلیفی بود که چند ماه بعد به اشتباه آن پی بردند.

با این حال چرایی عدم بیان موضوع فضای مجازی در مطالبات و متن های سخنرانی نمایندگان تشکل های دانشجویی هنوز در ذهن دانشجویان نقش بسته است و امسال باوجود اینکه چند روز تا دیدار دوباره دانشجویان با رهبر انقلاب نمانده است باوجود اغتشاشات اخیر و ضربات متعدد دشمنان ملت از طریق همین فضای مجازی همگان منتظر آن هستند آیا باز هم مسئله مدیریت فضای مجازی در مطالبات نمایندگان دانشجویان جایی نخواهد داشت؟

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top